pondělí 21. května 2012

Abstrakce č. 5 - Improvizace



                                          Abstraction No. 5 - Improvisation
                                                    watercolor on paper

Dnešní abstraktní malba se bude zdát asi hodně odlišná od všech mých předchozích obrazů a obrázků. Bude to tím, že jsem si zkusila zaimprovizovat. Proto jsem začala s abstrakcemi, protože mi umožňují vyjádřit se úplně volně a spontánně. Abstrakce jsou pro mě ta volná tvorba, ve které je dovoleno vše a mám zde prostor experimentovat. Použila jsem akvarel a bílou temperu na papír. Vybrala jsem si jen tři barvy černou, červenou a bílou - proč? to nevím, ale tuším, že to bude mít něco společného s podvědomím :). Moje improvizace spočívala v tom, že jsem z větší části nechala dělat si barvy na papíře, co chtějí. Použila jsem různé štětce, a to ne zdaleka štětce na malování, ale štětce na natírání - měla jsem sadu štětců z IKEI, se kterými se mi natíralo trochu hůře, nebyly moc husté, ale na tuto abstrakci byly jako dělané, jakoby čekaly až objevím jejich pravou funkci :). Trochu odbočím, protože jsem zmínila natírání - ono totiž nestačí, že si maluji na papíry, ale moje oblíbená činnosti je i natírání, natírání poliček, nábytku čekohokoliv, co potřebuje novou barvu...jsem už také mimo jiné expert na malování stěn, sádruji velice zdatně, a kdykoliv je třeba natírat, jsem iniciátorem a hlavním proveditelem já (samozřejmě s pomocí blízkých - byť kuchyň jsem oškrabala a vymalovala o jedné dovolené úplně sama!!)...Jjj, je to úchylka přiznávám :-D, ale fantasticky se přitom vyčistí hlava...No, bohužel při mém momentálním dlouhodobém deficitu energie už asi hned tak malovat stěny bytu nebudu, ach jo. 
No, vrátím se k tématu Improvizace - nechala jsem barvy volně stékat po papíře, mísit se, některé jsem roztírala štětcemi a jiné zase rozstřikovala kartáčkem (tím na zuby :) bylo to skvělé. Myslím, že jsem nakoukla do toho, jak se musel cítit Pollock, když vytvářel svá skvělá rozměrná díla. Je v tom úžasná svoboda. Takže určitě to není moje první a poslední improvizace :-D. Ale mezi námi - tyhlety expresivní výtvory je možné vytvářet jen v ateliéru či místnosti tomu vyhrazené, protože barva je hold všude...Samozřejmě, že doma bych si to dovolit nemohla, můj pracovní koutek je malý a drhnout po této hře parkety, to by se mi nechtělo :). Vlastně se tak trochu akvarelem připravuji na to, že začnu pracovat s akrylovými barvami. Sice jsem původně přemýšlela o olejových, ale nějak necítím, že by mě olej bavil. Mám ráda barvy (i nátěrové :) ředitelné vodou. Vadilo by mi, že olej dlouho schne, pokud bych si tedy zvykla na pach terpentýnu. Akrylové barvy jsou právě to, co mi asi bude vyhovovat. Už jsem si koupila malinká plátna, abych hned nezačala "prznit" ty velká, která jsou už dražší, takže až si konečně pořídím ty akryly určitě to bude poznat :).
A nakonec malý citáteček. Böcklin kdysi řekl:
"Dokonalé umělecké dílo se musí podobat velké improvizaci. Tzn. že všechny předcházející úvahy, rozvrhy a kompozice mohou být pouze přípravami a  svým výsledkem může být umělec nakonec sám dokonce překvapen...."


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji Vám za návštěvu a komentáře!
Thank You for your visit and comments!