pátek 21. prosince 2012

Mandala


Perský pastýř se dívá na noční oblohu a vidí ve hvězdách spirálové točící se obrazce.
Americké děcko si vybere pastelku a radostně znovu a znovu čmárá na kousek papíru kruhovými pohyby své ruky  a paže obrázky.
Skandinávský kněz boha Slunce vstoupí do vlhkého písku a naznačí kolem svých nohou kruh.
Indický poutník s pokorou a úctou naznačuje pomocí kruhu Buddhovo osvícení.
Tibetský mnich si bere do ruky štětec a začíná svou ranní meditaci: maluje tradiční kruhové obrazce.
Německá řádová sestra zažívá vizi Boha jako ohnivé kolo.
Co mají tyto odlišné bytosti společného?
Jsou všichni příkladem zajímavé lidské fascinace kruhem.

Když tvoříme mandalu, vytváříme osobní symbol, který odhaluje to, co jsme v daném okamžiku. Kruh, který malujeme, obsahuje – a nutí k projevu – konfliktní části naší povahy. I když se konflikt dostane na povrch, přináší tvorba mandaly nepopiratelné uvolnění napětí..
Zklidňující účinek malby kruhu by také mohl být způsoben jeho schopností sloužit jako symbol prostoru obývaného našimi těly. Kresba kruhu může být něco jako kresba ochranné linky kolem našeho fyzického a psychického prostoru, který každý z nás identifikuje jako sebe sama.
Citace z knihy Susanne F.Fincher Vytváření Mandaly.

Dnes jsem si trochu odskočila z mého malování do trochu jiné sféry.
Řekla bych, že tvorba mandal je specifická výtvarně-duchovní technika, kterou může praktikovat úplně každý... Já se zajímám o různé výtvarné a tvořivé techniky, ale ze všech těch technik si vyberu jen to, co mi nějak pomůže v mém tvoření nebo nějak posune dál případně tvoření nějak okoření...Zkoušela jsem ledacos, ale nakonec jsem zjistila, že malování a kreslení obrazů je pro mě tou pravou technikou. Občas nakreslím i mandalu - většinou pro někoho. Také mi visí mandala na okně v domácím ateliéru (malovaná barvami na sklo) a jedna v obýváku. Vyrobila jsem i speciální mandalu – lapač snů pro mou dceru, aby neměla zlé sny a pár veselých dětských mandal. Líbí se mi tento obraz v kruhu a to duchovní sdělení. Nicméně malování mandal se věnuju spíše vyjímečně.

Dnes místo klasického obrázku tedy jedna moje vlastní mandala,
 kterou jsem vytvořila pro sebe, aby mě nabíjela energií během mého boje s nemocí.
 Tuto mandalu dnes věnuji Vám všem. 

P.S.: Sice se tomu konci světa jen ironicky směju, ale když jsem dnes přišla do práce, zářivka v mé kanceláře výhrůžně blikala SOS a po té umřela...tak jsem seděla u monitoru v ranním šeru při svíčce a užívala si, jak ten konec světa pěkně začíná....:-D

4 komentáře:

  1. Mandaly jsem vždy obdivovala. Jsou tak pravidelné,uklidňující... Můžu se zeptat na nějaké doporučení ohledně toho jak začít? Chtěla bych si taky jednu vytvořit... Veronika

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Verunko, děkuji za návštěvu. Co se týče mandal - není třeba k tomu moc, aby jsi mohla začít. Čtvrtka, pastelky a hodně intuice. Máš pravdu, uklidňuje ta pravidelnost, ale není to podmínka. Nejlepší je začít kružítkem - vytvořit kruh, pravítkem ho rozdělit na 4 části a zkusit se nechat vést představivostí a použít přesně ty barvy, na které Ti automaticky sáhne ruka :-D. Pokud by toto bylo málo zkusím se někdy k mandalám ještě vrátit v nějakém příspěvku. Děkuji za zájem. Krásný barevný den!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuji za rady! Příští týden jedu domů, vytáhnu nějaké malování (pastely? Giocodny? Fixy? Pastelky? - asi to na co mi padne ruka) a dám se do toho... Veronika

      Vymazat
  3. Přeji Ti hezké chvíle u tvoření Verunko! Určitě jsou fajn jak fixy, pastelky, cokoliv...Na příští týden chystám nový příspěvek o mandalách - trochu více obrázků a inspirace. Tvůj komentář mě inspiroval, tak to téma ještě trochu rozvedu :-D. Krásný víkend!

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za návštěvu a komentáře!
Thank You for your visit and comments!