pátek 3. ledna 2014

V novém roce....."Podzimní krajina"


Zdravím Vás všechny v novém roce,

poslední měsíc jste tady mohli vidět především fotky z mého adventního kalendáře 
a téměř žádnou tvorbu. Není to ale tak, že bych nic netvořila, naopak měsíc prosinec byl z hlediska tvorby velice hektický. Pracovala jsem na zakázkách, které musely být hotové do vánoc, protože byly zároveň vánočními dárky. 
V ateliéru jsem proto trávila dost času, abych vše stihla, kolikrát i třikrát do týdne....né že bych si stěžovala, naopak :-). Práce na zakázku má své výhody i nevýhody - výhodou je, že dostanete za své umění zaplaceno :-) a také, že je na Vás vyvíjen určitý tlak - toto je výhoda i nevýhoda - člověk pod tlakem prostě nemůže tvorbu na obraze vzdát, když se mu nechce, nemá čas nebo má pocit, že je to mimo zónu jeho komfortu....
Musím přiznat, že jsem nejednou bojovala sama se sebou i s obrazem, protože se mi nedařilo....ale díky tomuto jsem se i spoustu věcí naučila, jak o sobě tak i o tom, co chci tvořit a co ne (a není to otázka peněz, neboť mě to neživí). 
Jsem moc vděčná kamarádce Míše, která mi zadala tolik zakázek a ještě si koupila další hotové obrazy z mého ateliéru, protože takový "pohyb" z ateliéru ven ještě moje obrazy nezažily :-).
Doufám, že jí budou obrazy doma dělat velkou radost i obdarovaným, protože to je ve finále největší odměna pro malíře. Je super pak přijít někam na návštěvu a "potkat" se se svým obrazem a vidět ho viset na zdi.....
Takže když jsem trávila před vánoci spoustu času v ateliéru, logicky jsem o vánocích do ateliéru ani nezašla, potřebovala jsem naprosto vypnout. Ale člověk to stejně dlouho nevydrží  a já už na Nový rok šupajdila za svými Múzami, protože už mi v hlavě "strašil" obrázek, který jsem chtěla dotvořit.
Musím říct, že volná tvorba, kdy nejste omezeni zadáním je úžasná, ale pro spoustu profesionálních umělců je to asi zároveň i luxus - malovat si jen to, co chtějí....
Já si ten luxus dopřávám :-)...Tuto krajinku jste tady už mohli vidět jako akvarel, který sloužil jako podmalba pro další tvoření. 
Obrázek (je velice malý - menší A4 cca 18x24) jsem dotvořila suchým pastelem a nakonec inkoustem Ecoline....(Ecoline je skvělý inkoust - tento je sépiové barvy)..
Takže vlastně jsem použila kombinovanou techniku (mixed media).


Pravdou je, že krajiny jsem už dlouho nemalovala, je to také tím, že nemám moc dobrých fotek krajiny, které by se hodily k malbě a podle cizích fotek nemaluji, no a na plain air mi zatím teda čas nevychází, takový luxus už si dovolit nemůžu :-)...
Na podzim ale celkově více fotím venku fascinovaná barvami přírody a tak se občas nějaké foto "zadaří"..
A právě slovo "zadaří" je zde velice relativní, protože podle dokonalé fotky se malovat nedá - nezbývá tam místo na fantazii a jen člověk kopíruje, navíc dokonalou fotku raději vystavím jako fotku než ji jen přemalovávat. No není to někdy jednoduché s těmi náměty :-)..
Docela bych teď ráda namalovala krajin více - takových náladovek, spíše hraní si s barvami než s formou....
Ovšem i v krajině na malíře čeká pár "chytáků" - taková perspektiva nikomu nic neodpustí :-)....
Já ale doufám, že se Vám moje "podzimní krajina" bude líbit.


V ateliéru taky více pokouším kresbu podle "živých" objektů, přece jen malovat stále jen podle fotek není úplně vončo. Jestli jsem si něco při malování na zakázku ověřila tak to, že malovat portrét člověka, kterého jsem nikdy neviděla, podle fotky, je o nervy a malířskou čest....člověk je tak odkázán na svou představivost, a umění modelace a anatomie a v tomto nejsem nijak kovaná, to přiznávám rovnou.....
O to více nechápu lidi, co se dokáží něčím takovým "živit", že kreslí portréty cizích podle fotek, uff....
Upřímně - mě by to nebavilo...je to defakto jen umění dobře kopírovat a v tom nevidím žádné naplnění svých tvořivých ambicí....
I když to neznamená, že to občas pro dobrou kamarádku neudělám !-)


A jestli jsou nějaké chytáky v kresbě podle živého objektu, tak je to rozvržení obrazu 
a celková kompozice..
Prostě, pořád je se co učit :-)) a já se těším, co se letos naučím nového a kam se zase moje tvorba posune...

Přeji i Vám v novém roce hodně inspirace a krásy kolem sebe!!!!

16 komentářů:

  1. Nádherná krajina :)) Stále se divím, jak to s těmi pastely a vodovkami dokážeš, obzvláště když tohle nejde přemalovat jako olej :)
    A jo, malovat něco naživo je vždycky trochu oříšek. Fotografie nabízí zjednodušení, ale mám pocit, že i trochu svazuje, protože je přesně daná a nepůsobí tolik citově jak krajina/objekt samotný naživo. ale já mám co říkat, nemaluji ani podle živého předmětu, ani podle fotky, ale z hlavy a to je prý nejtěžší :D Ovšem fantazii nejvíc přístupný. Protože když nemám krajinu, kterou bych přesně chtěla, tak si ji vysním a je to :) Ovšem věrohodně to moc nevypadá :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji mockrát Nikolko, to mě moc potěšilo!!! Ani já sama nevím,jak se to stalo, ale tyhle techniky mě baví nejvíc :-). Pravda je, že přemalovávat se to moc nedá, třeba akvarel neodpustí nic, ale s pastelem se to dá, tam se může i opravovat, vrstvit i světlé na tmavé, což kromě oleje tuším s ničím jiným nejde...Určitě máš pravdu, že kresba podle fotky nabízí zjednodušení a to se pak musí zaplatit tou daností...Já naopak hrozně obdivuji, když někdo maluje z hlavy - takhle kreslí moje dcera, jenže u ní to ještě vypadá naprosto věrohodně a to už mi rozum zůstává stát, ona si z reality a anatomie vybere co potřebuje a pak modeluje vymyšlené tvory....Mě docela mrzí, že takto mám už asi do země fantazie dveře zavřené, cítím, že se to stalo už dávno... a i když mám v hlavě určité představy, které chci "hodit" na papír, potřebuji k tomu reálný objekt....

      Vymazat
  2. Obraz je krásný... Nejvíc mě zaujaly ty mlhavé stromy v popředí - vypadají jako duchové starých stromů :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Soni moc děkuji, to mě moc těší....Mě právě ty stromy taky zaujaly a ta zvláštní hra barev a listí, jsem ráda, že se to podařilo vystihnout :-)

      Vymazat
  3. Jsou to nádherné barvy - to listí se Ti podařilo vystihnout opravdu nádherně, v podstatě jsi zachytila tu strašně krásnou ale prchavou chvíli, když všechno ze zelené zfialový, zežloutne a pak už rovnou opadává, to je krása =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míšo Ty jsi prostě poetická duše, tak krásně jsi to popsala, to tvůrce fakt potěší, když se to zadaří a lidé se s něčím v tom obraze ztotožní :-). Díky moc za milá slova!!!

      Vymazat
  4. Krásně se Ti podařilo vystihnout ten prchavý okamžik, kdy jde listí do nejkrásnějších barev těsně před tím než opadá - nádhera! =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míši děkuji Ti moc - to jsem ráda, že se mi tahle nálada povedla, máš pravdu, je to těsně už před zimou, sama už jsem se bála, že fotím pozdě....ale pravda je, že jsem si obrázek přibarvila !-). Sama mám tohle období moc ráda...

      Vymazat
  5. Hele, jestli Ája zdědila aspoň polovinu Tvého talentu, tak toho šestého to bude jen formalita.. :o)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Enko Ty jsi prostě Zlatá :-), já myslím, že ona zdědila ještě i něco navíc, věřím, že to zvládne s přehledem :-D.....Díky moc!!!!!

      Vymazat
  6. Nádherný!:) To mně pastely moc nejdou, radši kreslím tužkou.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc! Tužku také beru do ruky ráda, ale přece jen mám v oblibě barvy a ráda si s nima "hraju" :-)

      Vymazat
  7. Krásné jako vždy :-) A to mě zase figurální kresba baví, právě ona modelace je na tom to, co mě baví nejvíce. A anatomii si člověk cvikem vykreslí a nejlépe to jde na živém modelu, ale ta perspektiva dá občas zabrat :-). Máš pravdu v tom, že z fotek to není ono, téměř všechny fotky realitu zkreslují a člověk to obkreslí s těmi ,,chybami".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju Veri, to mě moc těší! No je fakt, že i když jsem chtěla dělat nějaké další krajinky, tak zrovna mám rozmalovanou figuru, to jsou prostě paradoxy. Ale když se nemusím trápit, jestli je někomu podobná nebo ne, tak mám více svobody a to mě ta modelace pak baví, je to i oříšek, ale máš pravdu, že to má něco do sebe - hra stínů a světla. No perspektiva to je kapitola sama o sobě, třeba mě moc nebaví kreslit architekturu :-)).....Když vidím, jak dcera maluje podle živého modelu, tak je to sto a jedna ve srovnání s malbou podle fotek, ale u mě je to v tomhle ohledu z nouze cnost, protože modelek je nedostatek :-))...

      Vymazat

Děkuji Vám za návštěvu a komentáře!
Thank You for your visit and comments!